بسم رب الحسنین(ع).

توی مطلب قبلی، مهارت های لازم برای یک برنامه ریزیِ عالی رو براتون توضیح دادم و در بابِ اهمیت هرکدوم نوشتم. این قسمت کارِ جدی برای برنامه ریزیِ ساده شروع میشه.

   

گامِ اول: اولین گام برای برنامه ریزیِ آزمونی اینه که کاملا دقیق معلوم کنم چند ساعت فرصت مطالعه دارم و بعد هم چند ساعتش رو برای جبران قرار می دیم. یعنی اگر به اتفاق یا کار یا مرضی گرفتار شدیم از اونوقت های جبرانی جایگزین می کنیم . فرض کنید من دوهفته ی دیگه آزمون دارم. پیش بینی می کنم 104 ساعت بتونم درس بخونم ولی میام 4 ساعتش رو جدا می کنم برای جبرانی. اگر نیاز شد استفاده می کنیم و اگه هم نیاز نشه به عنوانِ یه جایزه می تونیم اون 4 ساعت رو استراحت و تفریح کنیم آخرِ هفته.

گامِ دوم: این گام نفس گیرترین گامِ برنامه ریزیه. شما برای این که توی این گام موفق باشید باید به تمامِ مهارت هایِ مطلبِ قبل مسلط باشید. توی این مرحله ما میام اسامی دروس رو به صورت ستونی می نویسیم و تمامِ کارهایی که باید تا آزمونِ بعد توی هر درس انجام بدیم می نویسیم. مثلا شیمی توی آزمون این میاد: استوکیومتری. الان وقتِ محاسبه رسیده. ما میایم کتاب تستمون رو می بینیم. 400 تا تست داریم و 45 تا درسنامه. من از خودم شناخت دارم که هر 25 تا تست رو توی یک یه تایمِ مطالعه می زنم و هر 10 درسنامه رو هم توی یه تایم میخونم. پس من 20 تایم مطالعه برای شیمی نیاز دارم. وقتی برای همه ی دروس این حرکت رو باتوجه به برنامه ی آزمون انجام دادیم وقتِ اولویت سنجی رسیده؛ یعنی من میام می بینیم 100 ساعت وقت در نظر داشتم ولی برنامه ای که نوشتم به 107 ساعت وقت نیاز داره. پس من میام با توجه به اولویت و اهمیت 7 ساعتش رو حذف میکنم(این خیلی مهمه که بدونیم اولویت توی هر بازه از سالِ کنکور چیه).

گامِ سوم: دیگه افتادیم تو سرازیری:) . این گام مثل اینه که قطعاتِ پازل رو ساختیم و فقط میخوایم قطعات رو توی جای خودشون قرار میدیم. میایم برنامه ی هرروزِ این دوهفته رو دقیق مشخص میکنیم. یعنی من باید بدونم که سه روز دیگه ساعت 4 دارم چه درسی و چه مبحثی می خونَم و این یه حسِّ ثباتِ دوست داشتنی رو به ما هدیه میده.

یه سری ریزه کاریا موند که توی قسمت سوم خدمتتون میگم؛ فعلاً. یا علی.